تجربة شخصية: إزاي تعمل Digital Marketing Plan إبداعية ومتميزة؟ (الجزء التانيء)

إزاي تعمل Digital Marketing Plan إبداعية ومتميزة؟
ليا فترة كبيرة ما نزلتش تدوينة، بأعتذر لحضراتكم :) ... المهم، في التدوينة دي إن شاء الله هأكمل كلامي اللي كنت بدأته قبل كدة في التدوينة دي، وهأتكلم النهاردة تحديدا عن مثال واقعي، أو تقدر تقولوا Case Study، كنت إشتغلت عليه قبل كدة، هأشرح لكم من خلاله إن شاء الله إزاي تفكر صح عشان تعمل ال Plan بتاعتك :)

تعالوا نبدأ على بركة الله بإننا نتكلم عن Brand مشهور جدا، هو لاكتيل، كان مطلوب مني، كـ Assignment في واحدة من الوظايف اللي كنت مقدم فيها، إني أعمل له Social Media Strategy لشهر رمضان، بحيث إني أعمل Editorial Calendar لمدة أسبوع (3 أيام قبل رمضان، و3 مع بداية رمضان)، وأجيب Engagement Idea تـ Go Viral طول الشهر ... صلوا على حضرة النبي، وتعالوا نشوف أنا عملت إيه!! :)
  • Brand Identification
    •  أخدت أكتر من يوم كامل تقريبا بأتعرف على ال Brand ... دخلت ع ال Website بتاعهم، شوفت المنتجات وخدمات الشركة وكدة، وبصراحة ما لقيتش معلومات كتير ف الموقع بتاعهم ... فقولت أشوف الدنيا إيه في ال  Social Media والحمد لله كان في شغل حلو على صفحتهم ع الفيس وتقسيم للدنيا وكدة، كمان القناة بتاعتهم ع اليوتيوب شوفت الفيديوهات بتاعتهم والإعلانات الأخيرة ليهم، وده خلاني كونت فكرة كويسة عنهم، الحمد لله.
  • Target Audience
    • هنا بقى بدأت أفكر يا ترى مين ال Audience اللي ممكن نشتغل معاهم، ومن خلال الصورة اللي إتكونت عندي بعد ما أخدت فكرة كويسة عنهم، لقيت إن ال Target Audience بتوعنا هنا هما: الأطفال والأمهات ... بس كان فيه حاجة ملفتة للنظر، إحنا في رمضان، وهأرجع للجزئية دي بعدين، وكل الناس بتحب تاكل زبادي ع السحور في رمضان، فهنا الشريحة بتاعتنا، في الوقت ده، بقيت أكبر وأوسع من الوضع العادي.
  • Competitors
    • بدأت بقى أشوف الشركات المنافسة للشركة بتاعتنا، فلقيت عندي جهينة، دانون، المراعي ... برده أخدت وقت بس مش كبير قوي أشوف المنتجات بتاعتهم وإيه الجديد عندهم عشان أتأكد إن الأفكار اللي هأوصلها ما تبقاش شبه أفكارهم، كمان عشان أتعلم منهم وأشوف هما بيفكروا إزاي، واستفدت منهم جدا بصراحة
  • Time
    • الوقت عندنا هنا مميز جدا، وهو شهر رمضان المبارك ... ويمكن زي ما وضحت قبل كدة إن المنتجات بتاعتنا برده ليها علاقة كبيرة بشهر رمضان لإن كل الناس بتاكل زبادي ع السحور، ورغم إنها ميزة إلا إنها عيب في نفس الوقت لأن التنافس فيها كبير قوي ولازم فكرة تكون مميزة وإبداعية.
  • Ideation
    • بدأت بقى أهم مرحلة وهي مرحلة ال Brainstorming، وهنا بقى كنت كل لما تيجي لي فكرة أيا كانت حلوة أو وحشة كنت بأكتبها وأسجلها عشان ما أنسهاش، كنت بأسأل الناس ع أفكار وأتناقش معاهم فيها، أخد الموضوع معايا وقت كبير ... بعدين رحت قعدت أراجع الأفكار دي وأنقحها عشان أطلع منها الأحسن.
وكان نتاج الرحلة الطويلة دي اللي امتدت لأكتر من 3 أيام، الخطة دي، أتمنى تقروها وتقولوا لي رأيكم فيها ومنتظر أشوف تفاعل منكم على الطريقة دي ورأيكم فيها :)

تعليقات