#عاوز_حقي: (ال Job Benefits لا مؤاخذة!) :\



#عاوز_حقي: (ال Job Benefits لا مؤاخذة!) :\

من المواقف #المستفزة اللي بتحصل للواحد في أي #Interview وخصوصا الفترة الأخيرة، هو السؤال عن ال Expected #Salary، والمثير للإهتمام إن الفترة الأخيرة المرتبات بقيت في النازل، الوظيفة اللي كانت ب 2,500 دلوقتي بقت ب 1,250 جنيه! -_- ... تعالوا نشوف

الأمر بيكون كالتالي، غالبا وظيفة زي (Digital Marketing Executive) بيبقى معروض فيها مثلا 4,000 أو 5,000 جنيه في الشهر، فأنا بأطلب مثلا 7,000 فيقولك مش مكفيك 5,000 جنيه! o.O (لا ومستغرب جداً) ... بأقوله: "يا أفندم، أنا بأضيع شهريا في بلدكم دي أكل وشرب ومواصلات وسكن ما يقارب ال 2,000 جنيه، فأنا مش عاوز أكتر من المرتب اللي حضرتك هتديه للي هيجي يشتغل من القاهرة نفسها" ... طبعا الرد بيكون: "أنا مش ذنبي إن مفيش شغل في بلدك!" (لا ويكلمك بقرف!) ... وأنا ردي بيكون: "وأنا شاكر لحضرتك"، وباخد بعضي وأمشي :\

هل أنا متغرب وسايب بلدي ومتحمل مسئولية نفسي كاملة عشان آخد نفس المرتب اللي هياخده اللي قاعد في بيتهم ومتهني في القاهرة وسط أهله وعيلته؟!! >_< ... في حاجة يا سادة اسمها Job Benefits في قوانين العمل الدولية، تشمل ال Relocation Costs وال Transportation Costs وكمان ال Accommodation Costs وغيرهم، ودول المفروض يتحملهم صاحب العمل كلية (يعني لا مؤاخذة إنت مش بتتفضل علينا بال 2,000 دول، لو دي بلد فيها قانون تدفعهم غصب عنك!)

أنا مش عاوز أتغرب وأسيب بلدي وأتبهدل :( ... عاوزني ليه ما أطلبش (#حقي)، وأنا شايف ساكن القاهرة مستريح وعايش بين أهله مبسوط، وأنا متغرب وطالع عيني! مش عاوزني ليه ما أحسش بالظلم! -_- ... أنا لو عليا نفسي أرجع بلدي وأشتغل فيها شغلي وأستريح من التعب والقرف اللي إحنا عايشين فيه ده! :(

ع فكرة بقى اللي يقبل بالمرتب التعبان ده ويقول: "هو حد لاقي شغل وكدة"، أقوله: "إنت اللي بتستقل نفسك، وارجع بلدكم أحسن لك!" :\ ... الخنوع يا سادة اللي إنتوا فيه ده هو اللي بيضيع حقوقنا! ... أنا عارف قيمة نفسي كويس (بفضل الله)، وعارف إني أحسن بكتير من اللي بيشغلوهم ب 10,000 و 20,000 في القاهرة، ودي بشهادتهم أنفسهم ( بإعترافاتهم!! ^_^ )
http://on.fb.me/1Mu74zx

ما هو يا إما أصحاب العمل يقتنعوا بإننا والله العظيم مش زي اللي في القاهرة ... يا إما الحل ببساطة، هو إن الشركات تفكر تنتقل من الصندوق اللي زانقة نفسها فيه في القاهرة، وتبدأ تستثمر ف الصعيد ... والله العظيم الصعيد متعطش جدا إن يتعمل فيه بيزنس بجد، لكن للأسف ولا حياة لمن تنادي :( ... لحاد إمتى هنفضل نسيب أهلنا وبلادنا عشان ندور ع فرصة شغل في القاهرة أو غيرها، ليه ما أشتغلش في بلدي وأعيش حياة طبيعية زي الناس اللي ف القاهرة :\
http://bit.ly/1CI49Ne

أنا مش هأرضى بالقليل ومش هأرضى إني أتغرب وأتبهدل، عشان بس أروح آكل وأشرب، طيب ما أقعد في بيتنا أحسن! :\ ... الحمد لله ربنا أنعم علينا بنعم تانية كتيرة، ممكن تخليك تشتغل من غير ما تتحرك من بيتك! (Freelancing) ... بس أنا زيي زي أي واحد عاوز يروح يتقدم لواحدة، هيروح يقول لأبوها: "أنا بأشتغل Freelancer" ... أكيد رده هيكون: " وكمان بتشتغل ببلاش! o.O " ...

#عايز_حقي، الله يصلح حالكم! :D

تعليقات